Звертайтеся в інспекцію з питань захисту прав споживачів допоможуть !
.
Як допомагає чернігівцям інспекція з питань захисту прав споживачів ???
Остап Бендер знав чотириста відносно чесних способи віднімання грошей у населення. У СРСР, з його строгим законодавством і жорстким державним контролем за всіма сферами життя, Великому комбінатору так і не дали розвернутися. Але сьогодні в Україні, де, здається іноді, контролю над тим, хто, кому, як і що продає, немає зовсім, зовсім інші часи...Ринок заповнений низькоякісним ширвжитком, а виконання домовленостей між сторонами - часто предмет не права, а лише добрих намірів та чесності осіб, що укладають угоду.Покупець, що виходить з дому із наміром розстатися із якоюсь сумою своїх кровних, повинен мати неабиякі пізнання у багатьох сферах народного господарства, щоб у магазині йому не підсунули поганий чи взагалі небезпечний для здоров’я товар, і мати підготовку хоча б юриста середньої руки, аби застрахувати себе від недобросовісно виконаних робіт. Наш сайт неодноразово публікував статті з ревізіями супермаркетів, журналістські розслідування щодо надання неякісних послуг та листи читачів з історіями покупки некондиції в торгівельних мережах.
Але як би не здавалося збоку все печальним та безнадійним, структура, що покликана захищати права споживачів, існує в Україні дуже давно. Зараз вона називається "Інспекція з питань захисту прав споживачів", і її основною діяльністю є точнісінько те, що вказано у назві - контроль за дотриманням наших прав у сфері споживання товарі та послуг. Чернігівська обласна Інспекція знаходиться на четвертому поверсі багатоповерхівки над кінотеатром "Дружба", де займає декілька кабінетів. Заздалегідь домовившись про зустріч, я направляюся туди, щоб дізнатися, як же держава стоїть на варті прав споживача. Живуть держслужбовці, судячи з умеблювання кімнат, зовсім небагато. Меблі допотопного зразка, і деякі з них явно потребують заміни. Моноблочний кондиціонер у вікні, мабуть, є ровесником заснування самої установи. Будемо сподіватися, що спартанські умови роботи лише загартовують характер, спонукаючи інспекторів бути більш безкомпромісними з порушниками. Про те, як Інспекцією організовуються перевірки підприємств і контроль за якістю товарів, що вони реалізують, мені сьогодні розповість Головний спеціаліст Держспоживінспекції в Чернігівській області Голова Володимир Юрієвич.
У 2010 році було прийнято Закон України "Про державний ринковий нагляд і контроль за нехарчовою продукцією". Згідно цього закону, наша Інспекція здійснює нагляд за нехарчовою продукцією, яка реалізується на території України. Контроль за тим, що ввозиться, здійснюють митні органи. Державний ринковий нагляд передбачає контроль виявлення небезпечної продукції, або тієї, яка не відповідає вимогам технічних регламентів. Фактично наша інспекція почала здійснювати контроль за нехарчовою продукцією з 2012 року, після утворення відповідних територіальних підрозділів. Це - новий напрямок в роботі щодо захисту прав споживачів.
З виходом нового законодавства Держспоживінспекція передусім виявляє продукцію з високим ризиком, наприклад, дитячі іграшки, миючі засоби, прибори побутової техніки та ряд інших товарів. Важливою зміною є те, що якщо відповідальність за виявлення порушень згідно Закону України "Про захист прав споживачів", була досить невеликою, то у Законі "Про державний ринковий нагляд..." вона є значно суворішою: від 2 500 грн. до 85 000 грн.
Раніше ми не могли перевіряти виробника, а лише розповсюджувача продукції. Зараз маємо право перевіряти і виробника. Причому, якщо розповсюджувачів продукції ми перевіряємо планово, то виробників - позапланово. Це означає, що ми можемо прийти до них без попередження, щоб до нашого візиту не змогли підготуватися.
Щорічно ми складаємо плани перевірок суб’єктів підприємницької діяльності. План складається виходячи з моніторингу розповсюджувачів продукції, які працюють на території області. Серед всіх продавців ми вибираємо тих, хто працює з товарами з підвищеним ризиком. В квартал перевіряється близько 25 суб’єктів підприємницької діяльності.
Коли ми почали здійснювати перевірки згідно нового законодавства, штрафні санкції за його порушення мали застосовувати досить великі. Дві з половиною чи чотири з половиною тисячі гривень для простого бутіка, який продає якісь електроприлади - це дуже багато. Проти нас відразу ж піднялися профспілки підприємців, яких у нашому місті є декілька. Вони допитувалися: "А чому ви перевіряєте саме цього підприємця? Це схоже на якусь заказуху, наїзд" А у нас немає ніякої упередженості. Є секторальний план. І якщо у плані записано, що перевіряти потрібно дитячі іграшки, побутову техніку 220В і мийні засоби, то інші групи товарів ми зачіпати не маємо права! Цілий рік перевіряється лише група, що вказана у секторальному плані.
Як відбувається стандартна перевірка? Перевірка одного суб’єкта підприємницької діяльності може тривати більше двох місяців. Суб’єкт господарювання попереджається про неї за 10 календарних днів до її початку. Продукція перевіряється на відповідність технічному регламенту. У підприємця відбираються її зразки, що посилаються до лабораторії, яка проводить відповідні дослідження. Причому, щоб не складувалося враження, що ми якось можемо мати вплив на упередженість лабораторії, ми заключили договори із київськими лабораторіями. Нам так простіше, щоб на них не було впливу тих же чернігівських підприємців. Наприклад, під час перевірки ми беремо зразки дитячих іграшок. Відбирається два зразки: один іде на випробування, а контрольний зразок лишається у підприємця. Якщо відібраний зразок виявився якісним, його вартість і вартість випробування оплачується державою. У протилежному випадку витрати за випробування сплачуються підприємцем. Якщо підприємець не згодний із результатами випробувань, він може замовити за свої кошти експертизу контрольного зразка у незалежній лабораторії. Середня ціна випробувань для дитячих іграшок - від 800 до 1 500 грн. Якщо виявляється факт реалізації продукції, що не відповідає вимогам технічного регламенту, ми надаємо суб’єкту підприємницької діяльності проекти рішень про вжиття заходів. Це може бути проект про заборону продукції на ринку або щодо її приведення у відповідність. Другий варіант стосується невідповідності по маркуванню. Після цього нами виносить рішення. Після кожної перевірки вся інформація про продукцію, що не відповідає технічним регламентам, іде на Київ. Там все це узагальнюється, і Держспоживінспекція України взаємодіє з митними органами щодо недопущення даної продукції через кордон.
Через десять днів після винесення рішення ми маємо право йти на позапланову перевірку щодо виконання рішення. Підприємець уже не повідомляється про цю перевірку. Якщо ми приходимо, а підприємець знову продає цю продукцію, штрафні санкції в такому випадку будуть носити подвійний розмір. Позапланово ми маємо право перевіряти тільки ту продукцію, яка була виявлена неякісною під час планової перевірки. Продукція з невідповідним маркуванням має бути перемаркована. Неякісний товар однозначно знімається з реалізації. Наприклад, минулого року ми знімали з реалізації дитячу спортивну форму китайського виробництва. Вона була пофарбована так, що фарба змивалася і переносилася на тіло. А взагалі перевіряли і бензин, і продукти харчування, і одяг та взуття, будь-що.
Відсоток підтвердження скарг споживачів на неякісну продукцію наближається до ста. За заявою споживача ми проводимо позапланові перевірки. Цього року від споживачів ми отримували скарги на дитячі іграшки і автошампунь. По таким скаргам ми проводимо перевірку конкретного товару, що вказаний у них. Цей товар був знятий з продажу. А основні претензії від споживачів стосуються таких груп товарів як побутова техніка, мобільні телефони, а також харчових продуктів із закінченим строком реалізації або неякісним складовим вмістом.
Для того, щоб ми могли допомогти людині, яка купила неякісний товар, їй необхідно мати чек з ціною і датою продажу. Якщо товар купувався на ринку, чек підприємець має надати за вимогою споживача. Не кожен продавець видає такі чеки. Тому у випадку, коли продавець відмовляється це робити, покупець завжди може відмовитися від придбання товару у даній точці. Або ж вимагати чек, хоча б від руки. Якщо це взуття, то на коробці щоб було написано, яка фізична особа-підприємець його продала, місце продажу (наприклад, ринок "Нива", бутік 319), ціна, дата продажу, і стояв підпис підприємця. Людям, у яких немає чека, ми теж стараємося допомогти, але з чеком наші важелі стають набагато потужніші.
Нечасто, але трапляються такі громадяни, яких я зву професійними скаржниками. Вони, на мою думку, люди з порушеною психікою. Це наші постійні клієнти.
Ми працюємо по території всієї області, і фахівців не вистачає. Кількість скарг від клієнтів і кількість підприємців збільшується, а наш штат залишається постійним. Це одна з проблем. Друга - необхідність повідомлення підприємця про те, що ми збираємося до нього прийти з перевіркою. Він може прибрати весь неякісний, прострочений товар, а потім знову виставити його на вітрину. Правильно було б приходити без попередження, як у хороші давні часи, тоді спеціалісти йшли, перевіряли, і мали хороші результати.
Головний спеціаліст Антоніна Олексіївна Ануля розповідає про те, як Інспекція по захисту прав споживачів бореться за якість надання послуг у Чернігові.
Звернення ми приймаємо лише у письмовій формі. Прийшла людина, написала скаргу. Ми проводимо перевірку, встановлюємо, чи проводилися роботи, чи є підписані акти про їх проведення з обох сторін. Якщо підпису з боку клієнта немає - це порушення. Складається протокол на головну людину на підприємстві, і даємо припис, по якому протягом 15 днів нам має бути надана відповідь про усунення недоліків.
Дуже багато скарг надходить на комунальні служби, передусім щодо утримання будинків та прибудинкових територій, тепло-, водопостачання. Хоча, якщо бути точним, за все, що стосується будинків, відповідають ЖЕКи, у яких на балансі вони знаходяться. ЖЕКи укладають договори із підрядними організаціями щодо того ж тепло- і водопостачання. Тому скаржитися на Водоканал, якщо у домі прорвало трубу, не потрібно. По ЖЕКам у нас зараз планові перевірки. А якщо вони планові, то ми стараємося оцінити весь спектр послуг, які вони надають: по будинкам пройтися, по квартирам. Тому що квартплату беруть, а за що беруть - незрозуміло. Якщо ЖЕК не показує акту виконаних робіт або іншого документа, це значить, що він цієї послуги не надає. А якусь копійку за це ж бере. Дуже багато проблем у Новозаводському. Деснянський тримається більш-менш, може, через те, що у них будинки новіші. А Новозаводський - суцільні відомчі гуртожитки, де і дахи течуть, і ремонт не робиться, і в підвалах твориться казна-що.
Щодо конкретних випадків - в одному будинку була проблема з ЖЕКом. А його голова заявляв, що все чудово, все прекрасно. Ми склали акти, вказали всі недоліки, жителі підписалися. ЖЕКу ми все показали, і він визнав проблеми. Але тут же сказав, що на їх вирішення немає грошей, типу, міська рада не дає коштів. В той же час, графіки відшкодування міською радою витрат ЖЕКу є, а графіку, де було б вказано, куди їх потрачено, немає. Значить, хтось в кишеню їх собі поклав? До ЖЕКу ми застосували фінансові санкції, 7 500 грн., виписали адмінштраф 289 грн. І людина оплатила.
За останній місяць до нас надійшло тридцять скарг. Це дуже багато, більше скарги в день. Встигли ми розглянути шістнадцять. Із них задовольняються практично всі. Взагалі, розглядаються скарги протягом тридцяти днів. За цей час ми маємо вийти на об’єкт, зробити перевірку, скласти протокол. І тільки після цього дати відповідь скаржнику.
Дуже багато скарг на фірми, що ставлять металопластикові вікна.Ставити береться багато хто, і робить це дуже неякісно. Ще є ФОПи, які роздають на вулиці свої папірці і ловлять на вулиці людей неосвічених, пенсіонерів. Заманюють їх, обіцяють розстрочку платежу. А потім затягують їх в банк, тут же складають договір, і нараховують по кредиту в два з половиною рази більшу вартість, аніж початкова!
В такому випадку треба написати заяву про розірвання угоди на ім’я підприємця протягом двох тижнів. І таку ж заяву про розірвання договору треба написати в банк. Якщо цього не зробити - доведеться платити. А люди часто приходять уже через два тижні. Таким ми, на жаль, нічим допомогти не можемо, у нас немає ніяких законних підстав взятися за справу. Є такий підприємець - Дмитро Босько. Кидала страшний. Раніше вони по місту працювали, а зараз вже по селам поїхали, шукають пенсіонерів. Підсовують їм договори з таким дрібним шрифтом, що та бабуся навіть в окулярах нічого прочитати не може. Діти приїдуть - а там замість обіцяних чотирьох тисяч гривень - шістнадцять чи двадцять. Або встановив вікно, воно через тиждень перекосилося - він цього ніяк не усуває. І пишуть скарги. А ми приходимо з перевіркою до нього, і коли показуємо свої посвідчення і просимо акти виконаних робіт, нам нічого не дають, і просто перед носом закривають двері. Ми вже до міліції написали заяву, щоб нам виділили співробітника для виконання службових обов’язків. Зараз чекаємо від неї відповіді. Взагалі, по пластиковим вікнам страшна картина. Люди приходять, плачуть. Було таке, що в коридорі черга стояла.
До міліції доводиться іноді звертатися. Ми приходимо на перевірку, а за вказаною адресою такого підприємства немає. Це особливо турагенцій стосується. Умовно кажучи, ми приходимо на перевірку до ФОП Іванова, а там висить вивіска "Турагенція така-то". Тоді ми пишемо до податкової, до міліції, щоб нам допомогли, а вони нам допомагають. Або підприємець працює під маркою іншої фірми, а на питання, яке він має право так робити, відповідає, що так просто приваблює покупців. Ці люди теж можуть отримати покарання аж до закриття фірми. Джерело http://www.gorod.cn.ua/news_45253.html
|