Зміни в законах про комерційний облік та житлово-комунальні послуги
.Верховна Рада внесла зміни до законів про комерційний облік та житлово-комунальні послуги. Частина статей вже почала діяти з 10 червня 2018 року, дію решти – відтермінували на пізніші строки. Закон про житлово-комунальні послуги Житлові послуги: до них належить єдина – це послуга з управління багатоквартирним будинком. Ця частина закону почала діяти з 10 червня 2018 року. Закон дає всі можливості та інструменти для того, щоби було збережене конституційне право людей на розпорядження своїм майном. Від цього дня власники квартир у багатоквартирних будинках можуть зібратись на загальні збори і вибрати собі того управителя, якому довіряють. Навіть в будинках, де не створені ОСББ, без рішення власників ніхто відтепер не зможе ані нав’язати управителя, ані встановити нові тарифи. Адже, відповідно до закону, орган місцевого самоврядування може проводити конкурс на вибір управителя для будинку виключно на одній умові – якщо власники будинку зібрались на загальні збори і протоколом делегували органу місцевого самоврядування право вибрати управителя для свого будинку. Також з 10 червня тарифи на управління житлом не будуть встановлюватися органами місцевого самоврядування – ціна буде договірна та визначатиметься в договорі між будинком та управителем. Поки будинок не вирішив, чи самим управляти будинком, чи наймати управителя, чи передати вибір управителя органу місцевого самоврядування, будинком продовжує управляти старий ЖЕК на умовах старого договору та за старими тарифами. Змінювати умови чи ціни у старих договорах закон забороняє. Єдине, чого ще очікуємо – це затверджених Кабінетом Міністрів Типового договору з управителем і Правил надання послуг з управління. Ці два документи вже практично готові, і я думаю, що вже у вересні Кабмін їх затвердить. Проте, до затвердження Кабінетом Міністрів Типового договору з управління, сторони можуть укладати договори у власній редакції – за формою та на умовах, погоджених між управителем та співвласниками. Тобто навіть сьогодні власники можуть зібратись на загальних зборах, вибрати управителя і укласти з ним договір за узгодженою між собою формою. А ті договори, які були укладені раніше, продовжують дію до моменту обрання управителя за новим договором та правилами надання послуг. Комунальні послуги – це послуги із водопостачання, водовідведення, теплопостачання, гарячого водопостачання, електроенергія, газ, поводження з відходами. У цих сферах закон фактично визначає моделі відносин із монополістами. Надання комунальних послуг продовжуватиметься за старою системою договірних відносин до 1 травня 2019 року. До того часу нічого не змінюється. Об’єктивно – уряд не встиг розробити ані всі договори типові на надання цих послуг, з урахуванням всіх можливих моделей відносин у наданні комунальних послуг, так само як і НКРЕКП не встигла розробити нові порядки формування тарифів під ці нові моделі відносин, залежно від вибору споживачами у багатоквартирних будинках. Відтак, аби не спричинити хаос в системі надання комунальних послуг, було ухвалено рішення відтермінувати набуття чинності закону до закінчення опалювального сезону наступного року. Та з 1 травня ми очікуємо, що весь пакет підзаконних актів, потрібний для реалізації моделей відносин із надання комунальних послуг, буде. Уже розроблена більшість із них, єдине що, має відбутись процес узгодження із всіма органами виконавчої влади. Починаючи з 1 травня 2019 року, кожен будинок матиме час на вибір моделі відносин із надавачами комунальних послуг. Старі договори діятимуть до моменту, поки власники не укладуть договори за новим законом. Також до 1 травня 2019 року було відтерміновано набрання чинності частини закону, яка стосувалась введення пені за невчасну оплату житлово-комунальних послуг, оскільки немає нових договорів, які захищають споживача. Таким чином, і пеня, і застосування штрафних санкцій споживачами до монополістів (а це також передбачено законом) будуть застосовуватись із 1 травня 2019 року. Закон про комерційний облік води і тепла вже набув чинності і працює Єдина стаття, яка переноситься у терміні впровадження – це застосування штрафних санкцій для водоканалів і теплоенерго за невчасне встановлення будинкових лічильників. Власне, штрафні санкції повинні були застосовуватись до підприємств із 2 серпня 2018 року, але ця дата перенесена на 1 серпня 2020 року. Терміни встановлення будинкових лічильників води і тепла для водоканалів і теплоенерго залишаються такими ж, як вони були в законі. Але застосування штрафних санкцій переноситься, тому що уряд не розробив підзаконних актів для того, щоб водоканали і теплоенерго вчасно змогли виконати терміни встановлення. За інформацією з веб – сайту Інфрпмаційного агентства «Україна комунальна»
|