Санітарні норми в школах
. ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ДО НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ (ШКОЛАХ)
За останні роки в загальноосвітніх закладах зріс обсяг навчального матеріалу, він став значно складніше, прискорився темп навчання. Тому при закінченні школи кількість дітей з хронічними захворюваннями збільшується втричі, порівняно з початком навчання. ВРАХОВУЮЧИ це, керівникам, викладачам установ необхідно так організувати навчання, щоб воно сприяло збереженню та зміцненню здоров'я школярів.
Заняття повинні починатися не раніше восьмої години. Тривалість уроку в першому класі повинна становити 35 хвилин, 2-4 класах - 40 хвилин, у всіх інших - 45. В навчальному процесі доцільно чергування протягом дня і тижня предметів природничо-математичного та гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання, художньої праці та фізичного виховання. Крім того, небажані спарені уроки в початковій школі, за винятком занять з художньої праці, хореографії, плавання.
Для учнів 5-9 класів спарені уроки допускаються під час проведення лабораторних і контрольних робіт, написання творів, уроків трудового навчання, для 10-11 класів - з основних і профільних дисциплін.
При розподілі навчального навантаження протягом тижня необхідно враховувати те, що оптимальний рівень працездатності відзначається у вівторок і середу. З четверга зростає стомлення, яке стає максимальним в п'ятницю і суботу.
Строго «дозованою» повинна бути робота з комп'ютером. У 5 класі учневі дозволено сидіти біля монітора не більше 15 хвилин, у 6-7 класах - 20, в 8-9 - 25, в 10-11 - 30 і 20 хвилин (якщо робота за комп'ютером триває два уроки).
Ні в якому разі не можна скорочувати тривалість перерв: велика перерва - 30 хвилин або дві зміни по 20, малі перерви - не менше 10 хвилин. Тільки при такому відрізку часу учень встигає психологічно розслабитися і відпочити. Бажано, щоб під час перерв учні перебували на свіжому повітрі.
Хотілося б звернути увагу і на те, що школярі близько 80% часу проводять сидячи. Тривале сидіння тягне за собою зменшення працездатності всього організму, особливо мозку, знижується увага, слабшає пам'ять, погіршується координація двіженій.У малорухомих дітей порушується постава: розвиваються сутулість і сколіоз.
Під час визначення змісту та обсягу домашніх завдань слід враховувати індивідуальні особливості учнів та педагогічні вимоги. У першому класі домашні завдання не задаються. Обсяг домашніх завдань має бути таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували: у 2 класі - 45 хвилин, в 3 класі - 1 година 10 хв., В 4 класі - 1 година. 30 хв., У 5-6 класах - 2,5 години, в 7-9 класах - 3 години, в 10-12 класах - 4години. А для учнів 2-4 класів не рекомендується задавати домашні завдання на вихідні та святкові дні.
Важливо врахувати й те, що в школах, які працюють у дві зміни, учні 1-2 класів, випускних та класів компенсуючого навчання повинні вчитися тільки в першу зміну. Навчання у загальноосвітніх закладах нового типу також має бути організовано в одну (першу) зміну.
Таким чином, згідно гігієнічним вимогам до організації навчального процесу, ми збережемо здоров'я наших дітей. Більш докладно про вимоги
Державних санітарних правил і норм 5.5.2.008-01 "Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу", а також з іншими правовими документами що стосуються навчально-виховного процесу можна ознайомитися на сайті " shkola.ua Навчальний портал" http://shkola.ua/document/index/page4
|