Пропонується обговорити разом !. ПРОЕКТ СХВАЛЕНО Законом України ___ _________ 2012 р. № _________
КОНЦЕПЦІЯ
гуманітарного
розвитку України на період до 2020 року
I. Загальні
положення
Проект Концепції гуманітарного розвитку України до
2020 року (далі – Концепція) аналізує сучасний стан гуманітарного розвитку в
Україні. визначає основні цілі, пріоритети, завдання та принципи державної
політики і політики в галузі гуманітарного розвитку на період до 2020 року, а
також стратегічні напрями, механізми її реалізації та очікувані результати.
ІI. Мета
впровадження Концепції
Метою впровадження Концепції є реалізація цілісної
політики гуманітарного розвитку держави, відповідної національним пріоритетам,
завданням модернізації суспільства та загальноєвропейським демократичним
настановам у процесі удосконалення суспільства шляхом його наближення до потреб
людини у всіх сферах суспільного життя, створення умов для максимального
розвитку національної культури, розкриття творчо-продуктивного потенціалу й
самореалізації кожної особистості відповідно до її духовних і матеріальних
потреб та інтересів.Практичне досягнення зазначених цілей полягає в
оптимізації та розширенні переліку державних гуманітарних програм з урахуванням
фундаментальних цінностей свободи, справедливості, солідарності; демократичних
принципів, верховенства права, захисту фундаментальних прав і основних свобод
людини, які полягають у подоланні бідності, безробіття й дискримінації людини,
рівному доступі до освіти, медицини, культури та житла; рівних можливостях для
чоловіків та жінок; захисті довкілля; подолання ксенофобії, створенні умов для
вільної діяльності засобів масової інформації і доступу до публічної
інформації, підтримці молоді; піклуванні про дітей та літніх людей.
III. Актуальні проблеми, на розв’язання яких спрямована
Концепція у сфері гуманітарного розвитку України, та причини їх виникнення
3.1. Основні проблеми які
потребують розв’язання:
відсутність нової системи культурних цінностей,
яка б базувалась на основі історико-культурних традицій українського народу та
кращих зразків самоорганізації культурних систем сучасного світу;
втрата у широких верств суспільства ціннісних
орієнтирів;
вибірковий доступ до культурних надбань, обмежене
використання у цій сфері новітніх інформаційних технологій;
недостатня популяризація і поширення якісних і
різноманітних зразків культури і мистецтва серед якнайширших верств
суспільства;
відторгнення від культурних надбань значної
частини соціуму.
3.2.
Основні причини виникнення проблем у сфері гуманітарного розвитку України:
зменшення участі держави в підтримці програм,
пов’язаних з гуманітарним розвитком, і як наслідок – зменшення її впливу на
формування життєвих цінностей і орієнтацій населення;
демографічна криза;
забруднення навколишнього середовища, погіршення
умов життя, громадян;
недосконалість державної політики у сфері охорони
здоров’я;
низький рівень життя, зумовлений кризовими
економічними явищами;
прояви гендерної нерівності, насильства у сім’ї.
IV. Основні
цілі та пріоритетні завдання державної політики у сфері гуманітарного розвитку
України
4.1. Основні цілі гуманітарного
розвитку України:
підвищення соціальних стандартів життя;
пріоритет прав людини та громадянських свобод як
критерій оцінки ефективності діяльності держави та рівня розвитку суспільних
відносин у країні;
рівність прав і свобод людини незалежно від
національності, мови, статі, релігії,
приналежності до соціальних груп і громадських об’єднань;
збереження традиційної для України багатомовності,
розвиток усіх мовних груп відповідно до Європейської хартії регіональних мов
або мов меншин;
забезпечення повноцінного розвитку і
функціонування української мови як державної;
вільний доступ широких верств суспільства до
культурних надбань;
збереження та охорона культурної спадщини;
підтримка розвитку і взаємозбагачення культур
етносів, що проживають в Україні.
4.2. Приорітетні завдання
гуманітарного розвитку України
4.2.1. Впровадження нових
соціальних стандартів життя:
забезпечення зростання заробітної плати як дієвого
стимулу трудової активності, а отже й економічного зростання;
реформування пенсійного забезпечення,
запровадження новітніх форм пенсійного страхування;
зменшення економічно необґрунтованої нерівності
населення за доходами, ліквідація крайніх форм бідності;
забезпечення соціальної мобільності молоді,
формування кадрового резерву країни через розвиток програм «соціальних ліфтів»;
створення ефективної системи соціального захисту
населення, що діятиме на переважно адресних засадах;
спрямування державних фінансових ресурсів на
пріоритетні напрями розвитку соціальної сфери;
збереження та розвиток соціальної інфраструктури
(насамперед у сільських населених пунктах);
підтримка добробуту сімей з дітьми, формування
системи суспільних та особистих цінностей, орієнтованих на сім’ю з двома й
більше дітьми;
удосконалення житлової політики, упорядкування
механізму надання доступного соціального житла;
надання молодим сім’ям цільових довгострокових
кредитів для купівлі та будівництва житла, підвищення ефективності механізму
кредитування молодих сімей залежно від чисельності дітей у сім’ї;
підвищення якості та ефективності надання послуг
соціальної сфери;
впровадження засобів заохочення до участі
суб’єктів господарювання у вирішенні завдань соціального розвитку на місцевому
та загальнодержавному рівнях.
4.2.2. Охорона здоров’я,
впровадження стандартів здорового способу життя:
розробка та впровадження державної програми
сприяння здоровому способу життя, забезпечення доступності інформації стосовно
її реалізації;
проведення регулярних профілактичних оглядів
населення;
збільшення обсягів бюджетного фінансування галузі
охорони здоров’я;
створення матеріальних і моральних стимулів для
підвищення якості надання медичної допомоги;
поліпшення якості та рівня медичного забезпечення
материнства і дитинства;
активізація боротьби з ВІЛ/СНІДом, туберкульозом
та іншими соціальними хворобами;
виховання особистої відповідальності за власне
здоров’я та здоров’я родини, навичок самозбереження, насамперед серед дітей і
молоді;
підвищення рівня підготовки педагогічних, медичних
і соціальних працівників щодо організації заходів з формування здорового
способу життя серед різних верств населення.
удосконалення законодавства щодо регулювання
правовідносин, що виникають у сфері заборони торгівлі алкогольною продукцією,
тютюновими виробами та наркотичними засобами.
4.2.3.
Забезпечення прав людей з особливими потребами та обмеженими фізичними
можливостями:
вдосконалення процесу підготовки і перепідготовки
соціальних працівників і соціальних педагогів, розвитку матеріально-технічної
бази вищих навчальних закладів, що займаються підготовкою цих спеціалістів;
формування системи диференційованої інклюзивної
освіти, доступної для всіх осіб даної категорії;
налагодження на державному рівні статистичного
обліку та єдиної категоріальної класифікації дітей з особливостями
психофізичного розвитку, ранньої діагностики його порушень, переддошкільної
допомоги таким дітям та їхнім родинам;
зміцнення навчально-матеріальної бази і розширення
функцій спеціальних шкіл-інтернатів;
розробка та випуск аудіовізуальної продукції,
матеріалів у ЗМІ, що враховують особливості людей цієї категорії;
формування у суспільстві позитивного ставлення до
можливостей людей з особливими потребами за допомогою ЗМІ, освітніх установ,
неурядових організацій.
4.2.4. Гарантування права людини
на безпечне довкілля:
екологізація продуктивних сил, впровадження
безвідходних і маловідходних технологій виробництва та систем
життєзабезпечення, розвиток альтернативних джерел енергії, зниження
ресурсомісткості та енергомісткості виробництва;
збереження та поновлення техногенно незмінених
ландшафтів, збереження і розвиток природно-заповідної мережі;
впровадження систем екологічно безпечного
поводження з відходами, поширення вторинної переробки відходів та їх вторинного
використання як сировини;
формування в суспільстві екологічної свідомості й
екологічної етики.
4.2.5. Дотримання принципів
гендерної рівності:
забезпечення рівних прав та можливостей жінок і
чоловіків;
формування у суспільстві культури гендерної
рівності за допомогою інформаційно-просвітницьких кампаній із залученням
органів виконавчої влади, засобів масової інформації, наукових і освітніх
установ та громадських організацій;
впровадження державних програм щодо забезпечення
рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, попередження насильства в сім'ї
та протидії торгівлі людьми.
4.2.6. Розвиток освітнього і
наукового простору:
підвищення доступності якісних освітніх послуг, у
тому числі шляхом підтримки обдарованих дітей, дітей із малозабезпечених сімей,
осіб з особливими потребами;
розвиток професійної освіти з урахуванням
тенденцій на ринку праці, перспектив соціально-економічного розвитку регіонів;
формування і розвиток сучасної системи
безперервної освіти як основи життєвого успіху особистості;
розвиток дистанційного навчання освіти;
розвиток провідних вищих навчальних закладів як
сучасних наукових центрів гуманітарного
спрямування.
4.2.7. Гармонізація міжетнічних
та міжконфесійних відносин:
активізація політики підтримки національної
культури та мови і мов національних меншин в усіх регіонах країни шляхом
фінансування інноваційно - освітніх, культурних, інформаційних програм;
підтримка діяльності національно-культурних
товариств та інших організацій національних меншин;
протидія ксенофобії, а також усім формам
нетерпимості та дискримінації за етнічною, релігійною та расовою ознаками,
сприяти підвищенню рівня толерантності в суспільстві;
надання необхідної допомоги, пов’язаної з
облаштуванням і ресурсним забезпеченням репатріантів;
утвердження принципів взаємоповаги та толерантності
між віруючими, релігійними організаціями різних віросповідань, сприяння
міжконфесійному порозумінню;
здійснення спільних з релігійними організаціями
проектів щодо пропагування загальнолюдських моральних цінностей, здорового
способу життя, зміцнення інституту сім’ї, захисту дитинства та ін.;
забезпечення відкритості та прозорості державної
політики у сфері забезпечення права на свободу совісті та віросповідання на
всіх рівнях суспільного життя;
сприяння реалізації права громадян на свободу
вибору характеру освіти як елемента свободи совісті.
4.2.8.
Вільний доступ широких верств суспільства до культурних надбань та захист
культурної спадщини:
забезпечення широкого доступу до культурних
надбань засобами новітніх інформаційних технологій;
популяризація і поширення якісних і різноманітних
зразків культури і мистецтва серед якнайширших верств суспільства;
подолання відторгнення від культурних надбань
значної частини соціуму, передусім через соціально-економічні причини;
посилення й урізноманітнення державної підтримки
концертно-гастрольної та виставкової діяльності вітчизняних митців та
мистецьких колективів;
підтримка сучасних форм мистецької,
інтелектуальної та наукової творчості, у тому числі через спеціальні
телевізійні канали і радіостанції, документальне та науково-популярне кіно,
друковані та електронні засоби масової інформації;
створення сприятливих умов для розвитку мережі
книгопоширення та наповнення бібліотечних фондів творами сучасної художньої,
науково-популярної літератури;
забезпечення державною підтримкою мистецьких,
літературних журналів, розвиваючої літератури, а також виробництва телевізійних
програм для дітей та юнацтва.
4.2.9. Розвиток діалогу держави і
громадянського суспільства:
підтримка діяльності різних за спрямуванням громадських організацій;
залучення представників громадянського суспільства
до розробки, виконання й громадської експертизи проектів законодавчих актів і
програм соціального розвитку;
організація постійних зустрічей, «круглих столів»,
відеоконференцій з вищими посадовими особами держави, лідерами політичних
партій для обговорення і розв’язання першочергових проблем суспільного
розвитку;
заохочення взаємодії органів місцевого
самоврядування й громадськості з питань розробки місцевих програм гуманітарного
розвитку;
створення асоційованих структур, які мають
визначене коло завдань і створюються за принципом цільового підходу для їх
досягнення та вирішення;
створення спільних консультативно-дорадчих
органів, експертних рад, комісій, груп;
проведення цілеспрямованої політики щодо
підготовки кадрів та взаємного навчання державних службовців і представників
громадянського суспільства навичкам і практики роботи в партнерстві один з
одним;
проведення демократичних форм соціальної
кооперації та активної протидії гіпертрофуванню корпоративних інтересів;
створення механізмів взаємної відповідальності
держави та організацій громадянського суспільства;
активне використання механізмів
державно-приватного партнерства для реалізації спільних проектів у гуманітарній
сфері;
прийняття законодавчих актів щодо врегулювання
статусу та діяльності непідприємницьких організацій;
удосконалення законодавства, яким регулюються
питання об’єднань громадян, соціальних послуг, благодійництва та благодійних
організацій, політичних партій в Україні;
спрощення процедур реєстрації та встановлення
прозорих і простих процедур легалізації непідприємницьких організацій;
законодавче врегулювання підприємницької
діяльності організацій громадянського суспільства;
запобігання державному втручанню в діяльність
організацій громадянського суспільства;
продовження імплементації в законодавство України
положень Міжнародного пакту про громадянські та політичні права, Міжнародного
пакту про соціальні і культурні права, а також Конвенції про захист прав людини
й основоположних свобод, якими закріплено право на свободу асоціацій за кожною
людиною, зокрема іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах
перебувають на території України, у створенні та участі в об’єднаннях громадян,
а також з урахуванням можливості їх участі в суспільному житті відповідно до
європейських стандартів;
спрощення бюрократичних процедур, для отримання
максимально повного й оперативного доступу до інформації;
посилення механізмів контролю за державними
органами з боку громадянського суспільства.
V.
Очікувані результати
Впровадження Концепції:
сприятиме утвердженню демократичного,
консолідованого суспільства, де знання та можливості їх практичного
застосування є важливим засобом самореалізації і розвитку особистості, і тим
самим сталого розвитку держави;
стимулюватиме зменшення розриву у рівні життя між
різними соціальними верствами;
поліпшить моральне та фізичне здоров’я
суспільства;
служитиме розвитку інформаційного суспільства;
сприятиме соціально-культурній активізації
громадянина та громадянського суспільства.
VI. Орієнтовні критерії оцінювання і показники
результатів реалізації державної політики у сфері гуманітарного розвитку
Орієнтовними критеріями оцінювання і показниками
результатів реалізації державної політики у сфері гуманітарного розвитку є:
індекс розвитку людського потенціалу за
методологією ООН;
місце вітчизняних вищих навчальних закладів у
світових рейтингах університетів;
участь та позиція у рейтингу якості шкільної
освіти;
індекс реалізації екологічної політики;
рівень подолання гендерної нерівності та недовіри
в суспільстві;
рівень гармонізації інтересів різних груп
суспільства, збалансування державних і приватних інтересів;
ступінь контролю за діями влади з боку
громадянського суспільства.
VII. Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових
ресурсів, необхідних для впровадження Концепції
Державні видатки пов’язані із впровадженням
Концепції будуть здійснюватися переважно за рахунок коштів, передбачених на
фінансування діючих програм у сфері гуманітарного розвитку, а також у межах
видатків, передбачених центральним та місцевим органам виконавчої влади на
зазначені цілі у Державному бюджеті України, та за рахунок інших джерел, не
заборонених законодавством України. Пропозиції та зауваження громадян після обговорення щодо внесення до Проекту змін або поправок надсилайте на електронну адресу сектору з питань внутрішньої політики Корюківської РДА - рда koradmvp@i.ua, чи письмово листами.
|