НЕ УПУСТІТЬ ЧАС
Як узаконюють самобуди. І недорого!
. Певно, самі знаєте, що в нашій країні тема самочинного будівництва успішно живе та процвітає. Були часи, коли дозвіл на виконання будівельних робіт і введення в експлуатацію давав практично будь-хто. Тобто — навіть місцеві ради. Як результат — купа судових рішень, юридичні суперечки, діяльність чи бездіяльність судових виконавців, проблеми з Генеральними планами, бажання просто знести всі ці «самобуди» — та й по тому..
Врешті-решт справа дійшла до того, що держава все-таки вирішила піти назустріч людям та легалізувати такі об’єкти протягом іще одного поточного року. Варто сказати, що простішої процедури важко й вигадати. Але наші люди вперто займають пасивну позицію і не дуже-то поспішають хоч би що-небудь зробити для легалізації своєї будівлі. Цікаво, а чи розуміють вони, що здійснити будь-яку операцію з цією нерухомістю (дарування, купівля-продаж, застава тощо) — неможливо. Чому? Бо всі подібні угоди відчуження нерухомого майна підлягають нотаріальному засвідченню. Яке неможливо оформити без документа, що засвідчує право власності. Хотілось би звернути увагу, що самочинне будівництво не забезпечить економії часу (на зразок «краще потім один раз заплатити величезний штраф»). Крім того, згідно з чинним законодавством, знесення об’єктів самочинного будівництва не має термінів позовної давності.
Аби трохи більше розібратися, поцікавилися ситуацією у виконуючого обов’язки начальника інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю в нашій області Михайла Щерби. Ось те, що він нам повідомив.
Залишилося півроку
Нагадаємо: за даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства у країні нараховувалося близько 200 тисяч самовільно побудованих лише житлових споруд. Тому питання узаконення самовільного будівництва, прибудов тощо є доволі актуальними.
За словами Михайла Щерби, сьогодні Урядом прийнято тимчасовий спрощений порядок введення в експлуатацію самовільно побудованих об’єктів. Значна перевага полягає в тому, що немає необхідності розробляти, узгоджувати й затверджувати сам проект, бо це тривала та дуже витратна процедура. Вищезгаданий порядок діятиме до 31 грудня 2012 року. Що буде далі? Можливо, все-таки знесення подібних об’єктів.
Варто зауважити, що встановлено відповідну (доволі чітку) процедуру та умови прийняття в експлуатацію закінченого будівництва індивідуальних (садибних) житлових будинків; садових і дачних будинків; громадських будинків I та II категорій складності (кафе, бари, магазини, ательє, студії, офіси тощо). Все це стосується споруд, збудованих до 31 грудня 2009 року без дозволу на виконання будівельних робіт. І заяви про прийняття таких об’єктів в експлуатацію приймаються інспекціями Держбудконтролю до кінця поточного року.
Нічого особливо робити не потрібно
«Все доволі просто», — наголосив Михайло Щерба. За його словами, разом із заявою (встановленого зразка) замовник (або його уповноважена особа) подає особисто чи надсилає рекомендованим листом до інспекції (за місцем розміщення об’єкта) два примірники заповненої декларації. А також звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж із висновком про їх відповідність вимогам надійності та безпечності експлуатації. Крім того, додаються засвідчені (нотаріально) копії: документа, що посвідчує право власності й користування земельною ділянкою, де розміщено об’єкт; технічного паспорта, виданого бюро технічної інвентаризації. І зрозуміло, заява щодо прийняття в експлуатацію об’єкта також підписується співвласниками земельної ділянки та зазначеного об’єкта (якщо такі є).
До речі, в нашій області п’ять організацій мають ліцензії на проведення обстеження й оцінки технічного стану будівельних конструкцій будівель, споруд та інженерних мереж. Це: «НДІпроектреконструкція» (Чернігів); «Чернігівський експертно-технічний центр Держгірпромнагляду України» (Чернігів); ТОВ «Алмар» (Чернігів); «Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві» (Чернігів); «Прилуцький експедиційний загін підводно-технічних робіт «Акванавт».
Далі механізм роботи такий: інспекцією при розгляді документів розглядається справа про адміністративне правопорушення й накладається адміністративне стягнення (зазвичай доволі незначне) за самочинне будівництво. Зауважу, що рішення про реєстрацію поданої декларації або її повернення приймається протягом тридцяти календарних днів. На практиці — тиждень. І після цього декларація про готовність об’єкта до експлуатації замовником подається до БТІ для оформлення права власності.
Нібито все просто, але особливо ніхто не поспішає. Наприклад, у Чернігові зі 132 об’єктів самочинного будівництва узаконили тільки п’ятнадцять. У Чернігівському районі з 44 — сім. У Козелецькому з 43 — сім. У Бобровицькому з 21 — два. Власне, в області з 380 — 76. Тобто, фактично, лише п’яту частину.
Як на мене, шановні власники таких об’єктів, потрібно все-таки скористатися цим недорогим шансом. Адже самі знаєте: в «азартні» ігри з державою краще не грати. Візьмуть і приймуть рішення щодо примусового знесення таких самобудів. Що тоді заспіваєте?
http://www.hvilya.com/ Олександр Шило
|