Владика Євстратій про єднання Церков, позицію Амвросія і руку Москви
.
Як повідомляв «ВВ», вчора в Рівному представники православних конфесій підписали Меморандум, в якому засудили російську агресію і висловили прагнення об’єднатися в Єдиній помісній Церкві. Перший прецедент визначний ще й тим, що підписант Меморандуму рівненський владика Іларіон відомий чернігівцям як єпископ Чернігівський і Ніжинський УПЦ Київського Патріархату. Чи можливе таке єднання на Чернігівщині і що собі думає Московський патріархат?За коментарем ми звернулися до владики Євстратія – архієпископа Чернігівського і Ніжинського:
- Це є позитивна подія, і ми її вітаємо. Наскільки мені відомо після спілкування з владикою Іларіоном, Патріарх Філарет був поінформований про таку ініціативу і благословив підписати Меморандум. Це є документальним свідченням, що діалог між православними про об’єднання в Єдину помісну Церкву і єднання православних у протистоянні кремлівській агресії є можливим. І, коли деякі представники Московського патріархату кажуть про політику і неможливість діалогу, вчорашня подія є доказом протилежного. Було б бажання. А розмови про неможливість лише свідчать про небажання об’єднуватися і протистояти російській агресії. Бо ми знаємо, що в МП, на жаль, є серед вірян і духовенства ті, хто чекає на російських «визволителів». Про це і говорять, і молитви підносять.
А коли є бажання, знаходиться і можливість серед православних Церков мати і спільний голос, і спільне бачення навіть у таких складних питаннях, які зараз переживає Україна. Це важливий аспект вчорашньої події.
Владика Амвросій закритий до діалогу
- Чи можливе підписання подібного меморандуму на Чернігівщині? Чи готові до цього брати по вірі?- Я зі свого боку готовий до підписання такого меморандуму. Але, наскільки я бачу від весни і дотепер позицію архієпископа Амвросія, то його позиція є абсолютно закритою.
Він не бажає ніякого діалогу і ні на жодні контакти не йде. Скільки я не намагався на офіційних і неофіційних заходах, особисто і через посередників звертатися до нього щодо проведення діалогу і знаходження порозуміння, я не побачив з його боку жодного бажання йти на будь-який контакт і будь-який діалог. І це, очевидно, є його особистою позицією і особистим переконанням.
А разом з тим я знаю, що розповсюджуються різного роду плітки про Київський патріархат. Що нібито Київський патріархат веде агресивну діяльність проти Московського патріархату, що нібито хтось планує захоплювати храми. Усе це є неправдою і на Чернігівщині такого немає і бути не може. Якщо громада чи священнослужитель мають бажання приєднатися до Київського патріархату, наші двері є відкриті.
- До речі, останнім пунктом Меморандуму декларуються толерантні міжконфесійні стосунки…- Там чітко сказано, що немає бути жодного насильства і захоплення храмів. Але з іншого боку, що слід поважати вибір кожної релігійної громади відповідно до закону про свободу совісті. А там сказано, що кожна релігійна громада має право вільно обирати центр свого підпорядкування. Якщо громада хоче вийти з Московського патріархату і приєднатися до Київського, її у цьому ніхто не має права обмежувати.
Митрополит Онуфрій хоче дочекатися повернення старої ситуації?- Якою на Ваш погляд у цій ситуації є позиція митрополита Онуфрія? Він тихо благословив, «вмив руки» чи виступив проти?
- Судячи з того, як себе поводить митрополит Онуфрій, це відбулося не з його благословення. Бо він, як глава Церкви з кінця лютого цього року, робив і робить все для того, щоб реальний діалог між Київським і Московським патріархатом не відбувався.
Ми зі свого боку робили усе, що могли, аби цей діалог розпочався. Але з іншого боку такого бажання нема.
Плідність вчорашнього Меморандуму полягає в тому, що участь у його підписанні взяла держава у якості посередника. І цю роль не потрібно применшувати. Це означає, що держава повинна відіграти більш дієву роль у досягненні порозуміння і сприяти більш адекватному розумінню ситуації Московським патріархатом.
Якщо брати бачення митрополита Онуфрія, то його позиція – це напевно пересидіти і почекати. Коли усе повернеться до попереднього стану.
МП як департамент релігійних справ у росдержадміністрації
- Так, ми бачимо, що російська Церква взагалі не відділена від держави і співає в унісон з Кремлем. У своїй останній заяві патріарх РПЦ громадянин РФ Гундяєв ледь не звинуватив українців у війні і «неправильному» розумінні власної історії…
- Московська церква перетворилася на департамент релігійних справ у російській державній адміністрації і виконує функції ідеологічної обслуги держави і всередині країни, і на зовнішньополітичній арені. Це не має нічого спільного з тим, які завдання повинна виконувати Церква. Тому немає нічого дивного в тому, що не тільки патріарх РПЦ робить такі заяви. В Україні ми бачимо, як митрополит Іонікій у Луганську разом зі священиком Московського патріархату благословляє під час так званої «інаугурації» «главу» «Луганської народної республіки» Плотницького.
На що він його благословляє? На подальшу сепаратистську діяльність і на вбивство українських військових?
А коли священик МП освячує у Луганську терористичні війська і їхню техніку на центральній площі?
А коли різного роду сепаратисти отримують церковні нагороди? Зокрема, протоієрей Сидор на Закарпатті або протоієрей Авдюгін у Луганській області?
Тому ці справи свідчать, що Московський патріархат як структура є не стільки Церквою, скільки допоміжним важелем у провадженні кремлівської політики.
А це повинна бути Церква. І мені здається, що якраз на Рівненщині це зрозуміли і зробили відповідні заяви. Сподіваюся, це дасть поштовх і в інших регіонах України. На жаль, я не бачу можливості для цього зараз на Чернігівщині. Але в інших областях такі Меморандуми також можуть з’явитися.
- І все-таки… На тлі описаної ситуації ви не полишатимете спроб відновити діалог з Амвросієм?- Я відкритий до діалогу з тими, хто хоче діалогу. Я думаю, що з часом таких відкритих до діалогу ставатиме все більше. Якщо особисто архієпископ Амвросій не бажає цього діалогу, це не означає, що в його Церкві немає тих, хто бажає діалогу, єдності і порозуміння…
Бог легко розв’язує найскладніші вузли
- Так, з мирської точки зору напевно є два шляхи – заборона структури МП за антистатутну діяльність або демонстрація того шляху, який продемонструвала Рівненщина?
- Думаю, що заборонні методи ніколи не були успішними. А християнське поводження і покладання у справах на Бога зрештою приводить до перемоги. І приклад того, як легко і безболісно був прибраний ганебний намет під Катерининським храмом, це лише доводить. Вісім років казали про неможливість прибрати, а прибрали за один день.
Тому проблеми, які є у конфесійних відносинах, здаються нам складними у вирішенні. Але з Божою допомогою їх можна буде вирішити швидко і ефективно. Джерело http://svoboda.fm/politics/region/235103.html
|