Децентралізація в частині об’єднання громад на Чернігівщині. Україна взяла курс на децентралізацію в 2014 році, затвердивши концепцію реформування місцевого самоврядування. В активній фазі реформа стартувала тільки з лютого 2015 року, з прийняттям Закону України «Про добровільне об'єднання територіальних громад». За основу було взято польську модель децентралізації, яку адаптували для нашої країни. На перший погляд Україна, вибрала менш болісний перехід, надавши громадам в об'єднанні право вибору, адже децентралізація в Польщі не носила характер добровільного об'єднання. Але, як показує практика, недостатня інформаційна кампанія реформи і «добровільність» часто стають інструментом лобіювання інтересів певних груп людей, що гальмують процес реформи. Коротко про суть реформи Децентралізація - реформа місцевого самоврядування. яка передбачає об'єднання населених пунктів в об'єднані територіальні громади зі спільним органом місцевого самоврядування і відповідно - бюджетом. В процесі реформи суттєво зменшиться кількість сільських та селищних рад, їх замінять територіальні громади, які очолюватимуть голови. У кожному селі залишиться староста, що представлятиме інтереси свого населеного пункту у об’єднаній громаді. Міста також зможуть об’єднуватися з іншими населеними пунктами, що знаходяться поруч. Головні принципи об’єднання – добровільна згода громад населених пунктів і фінансова спроможність громад. На місця передаються фінансові та інші повноваження у вигляді додаткових податків та інших платежів. Крім того, об'єднані громади отримають ряд повноважень, які раніше виконувались виключно на рівні районів. . На рівні районів та областей вирішуватимуться лише питання, які є спільними для всіх громад: спеціалізована медицина, дороги обласного значення, вищі навчальні заклади, тощо. Тобто більшість повноважень перейдуть на «низи». Попри те що про старт реформи багато українців не мають жодного уявлення, держава передбачає, що процес створення об’єднаних територіальних громад завершиться у 2017 році. Тобто, у жовтні 2017 року в Україні очікується проведення місцевих виборів за новим адміністративно-територіальним устроєм. Прогноз виглядає дещо оптимістично, якщо врахувати, що діюче законодавство не до кінця прописало весь алгоритм роботи об’єднаних громад у правовому полі. Зокрема, до цього часу не прийняті відповідні зміни до Конституції України.
Об’єднані громади на Чернігівщині Вибори за новою адміністративно-територіальною системою у жовтні 2015 року вже пройшли у п’яти об’єднаних громадах у Чернігівській області: 1. Вертіївська територіальна громада (центр с. Вертіївка Ніжинського району) 2. Деснянська територіальна громада (центр смт. Десна Козелецького району) 3. Кіптівська територіальна громада (центр с. Кіпті Козелецького району) 4. Макіївська територіальна громада (центр. с. Макіївка Носівського району) 5. Парафіївська територіальна громада (центр с. Парафіївка Ічнянського району) За словами Ярослава Жиденка, керівника Офісу реформ у Чернігівській області, одна з п’яти громад – Деснянська має реверсну дотацію – 1 716,3 тис. грн. Якщо простіше – то це частина доходів громади, які вона заробляє понад 100% для свого утримання, і які вилучаються з бюджету громади для дотації менш спроможних громад. Варто зауважити, держава не може дотувати громаду більше ніж на 90%. А у «багатших» громад держава не може вилучати більше ніж 50 % доходів, зароблених понад 100% необхідного фінансування. Тобто стимул працювати є і у бідніших і у багатших громад. Новостворені громади на Чернігівщині об’єднують у собі від двох до шести сільських (селищних) рад і від шести до 19 населених пунктів. Детальніше – за лінком: >>>. Про процедуру створення громад ми вже писали раніше >>>. - Перспективний план покриває всю область. – говорить Ярослав Жиденко. Проте, Кабінет Міністрів затвердив лише 45 громад, це приблизно 70% всієї області. До перспективного плану ми включили абсолютно всі громади Чернігівської області, розуміючи, що рано чи пізно їм все-одно доведеться об'єднуватися. По іншим - будемо вносити зміни у перспективний план і повторно виносити на найближчу сесію облради та до КМУ. Серед основних проблем, з якими доводилося стикатися офісу реформ – відсутність прямого транспортного сполучення до центрів громад, погане дорожнє покриття, не інформованість населення про саму реформу. Також мав місце і тиск на людей з боку деяких сільських голів: - Нажаль, деякі сільські голови "по-своєму" доносили інформацію про об'єднання до жителів і вони відмовлялися від об'єднання. Іноді одні голови тиснули на інших, особливо, коли питання було, щодо визначення адміністративного центру громади. Бізнес також не був осторонь. Особливо агрохолдинги. Їхня позиція була: чим менше громад, тим краще. Один район-одна громада і тому подібне. Намагались так зробити за однієї простої причини - щоб не розділяти сільськогосподарські землі – підсумував Ярослав Жиденко.
Загалом, реформа на Чернігівщині проходить досить впевнено, більша частина громад затверджена Кабінетом Міністром України. Чернігівська ОДА забезпечує структуру приміщенням та транспортом для поїздок по області. Більш докладно на http://www.gorod.cn.ua/news/gorod-i-region/
|