Часто звертаються читачі з питанням про те, хто ж платить за (повірку) перевірку лічильника на газ, воду, електроенергію тощо у вас вдома, хто повинен його ремонтувати та обслуговувати. Раніше ми мали ситуацію, коли була наявна розбіжність між юридичними нормами, які регулювали дане питання, та фактичними обставинами, коли комунальні служби незаконно витребовували оплату за перевірку лічильників від споживачів інформуючи громадян через сайти органів місцевого самоврядування та місцеву пресу...
Новий закон «Про метрологію та метрологічну діяльність» почав діяти з 1 січня 2016 року. Відтепер комунальникам заборонено визискувати додаткову плату за повірку лічильників – плата за їх обслуговування вже включена у тариф.
Це стосується усіх видів лічильників – електроенергії, тепла, води і газу «Приємний наслідок нашої реформи техрегулювання, який стосується всіх. Тепер повірка/ремонт лічильників буде відбуватись за рахунок комунальників, а не споживачів. 1 січня 2016 року вступив у дію закон «Про метрологію та метрологічну діяльність»...
У законі закрили двозначності, які дозволяли «креативним» комунальникам додатково брати 300-500 грн. кожні три роки за повірку лічильників. Тепер можна посилатися на ст. 17, п. 4 – плата за обслуговування лічильників ВЖЕ ВКЛЮЧЕНА в тариф, додатково платити нічого не потрібно .
8 липня 2015 року Постановою № 474 Кабмін затвердив новий "Порядок надання вимірювальної техніки на періодичну перевірку, обслуговування і ремонт”. Дія Порядку поширюється на організації, які надають послуги з газо-, тепло-, водо- і електропостачання; на споживачів цих послуг – фізичних осіб, які володіють лічильниками.
Таким чином, перевірка лічильників води, перевірка газових лічильників, перевірка лічильників електроенергії, а також їх ремонт, обслуговування, демонтаж, транспортування і монтаж врегульовані новим Порядком і додатками до нього.
Хто здійснює перевірку лічильників і в які строки?
Виконавець, а саме комунальні служби, житлово-експлуатаційної організації (ЖЕО, ЖБК, ОСББ тощо), за 30 календарних днів до настання терміну (повірки) перевірки лічильників або впродовж 3-х робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту зобов’язаний проінформувати про це споживача. Його повинні повідомити рекомендованим листом, затвердженої форми, з повідомленням про його вручення чи іншим способом, який підтверджує обізнаність споживача в майбутніх діях виконавця.
У зазначений строк споживач зобов’язаний забезпечити доступ до лічильника. Якщо за яких-небудь причин споживач не може забезпечити такий доступ, то він зобов’язаний проінформувати про це виконавця. Строк повідомлення – не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня перевірки або ремонту.
Якщо дату перевірки або ремонту потрібно перенести, то виконавець і споживач домовляються про це між собою. Зокрема це можна робити шляхом обміну листами.
Перевірка лічильників без зняття?
Згідно з новим Порядком лічильники знімаються і відвозяться для перевірки або ремонту в спеціальні лабораторії. Поки йде перевірка або ремонт лічильника виконавець зобов’язаний встановити тимчасовий засіб вимірювальної техніки(!!!).
Скільки коштує?
Відразу скажемо, що перевірка, обслуговування і ремонт лічильників, а також їх демонтаж, транспортування і монтаж робиться за рахунок виконавця (комунальні служби, житлово-експлуатаційної організації (ЖЕО, ЖБК, ОСББ тощо). Тобто сьогодні вже поставлено жирну крапку в питанні, хто ж платить за перевірку лічильника. Раніше дане питання було недостатньо врегульоване, що породжувало проблеми у його вирішенні, коли комунальні служби вимагали від споживачів оплати перевірки лічильника в розмірі від 50 до 100 грн.
Дані положення і сама Постанова набула чинності з 01.01.2016 року одночасно із Законом України №1314 – VII від 05.06.2014 "Про метрологію і метрологічну діяльність”.
А ось, яка була ситуація до прийняття цієї Постанови з оплатою перевірки лічильників: